Så kickar du som kvinna igång fettförbränningen

En vältränad kropp utan för mycket underhudsfett står på mångas önskelista, men hur når man egentligen sitt mål på bäst sätt? Här kan du läsa om hur du kan öka din fettförbränning och snabbare komma i form med rätt kost och träning.

Viktigt att veta är att kvinnokroppen skiljer sig en aning från hur en mans kropp fungerar. Vi är skapta för att ha en energireserv tillgodo om vi blir gravida. Det betyder att de flesta kvinnor har en högre fettprocent i kroppen än genomsnittsmannen. Att få bort underhudsfettet kräver alltså hårdare arbete för en kvinna.

Med det sagt så är det förstås individuellt hur mycket underhudsfett man har eftersom våra kroppar kan skilja sig åt ganska mycket. Vissa har naturligt en mindre fettmängd medan andra har mer. Du bör alltid respektera din egen kropp och dess förutsättningar och inte förvänta dig att du kommer att se ut som någon annan eller leva upp till ett visst ideal som råder just nu. Ät ordentligt och träna effektivt så kommer din kropp att berätta vad som passar just den.

Bästa träningen för ökad fettförbränning

Om du vill öka din fettförbränning gäller det inte bara att du äter rätt utan träningen påverkar också förbränningen. Det gäller att träna på rätt sätt för att huvudsakligen bränna fett och inte muskler.

Låg- till medelintensiv träning under lite längre tid brukar vara en effektivaste vägen till en god fettförbränning. Att ta långa powerwalks, jogga långsamt eller simma är alltså bra träningsformer. Att dansa, paddla kanot i lugn takt eller cykla i medelhögt tempo är andra bra alternativ. Kanske kan du börja gå eller cykla till och från jobbet, eller åtminstone ta en del av sträckan med de medlen?

Även intervallträning ger en skjuts till fettförbränningen. Nyckeln här är just att varva intensiva intervaller med total vila för att kroppen ska svara på rätt sätt. Och se till att ha tålamod. Det tar tid för kroppen att börja bränna fett, särskilt om du inte har varit aktiv på ett tag.

Muskler hjälper till att bränna mer fett

Mer muskler hjälper dig att få en högre fettförbränning. Därför kan det vara smart att kombinera träningen som nämns ovan med lite extra styrketräning. Genom att du ökar din muskelmassa kommer kroppen på egen hand förbruka mer fett mellan varven för att du ska bibehålla dina muskler.

För att bygga mer muskler och samtidigt bränna fett kan ett kosttillskott som till exempel ett fettförbrännande proteinpulver vara ett utmärkt alternativ för att hjälpa kroppen lite extra. Det i kombination med en kost som har en låg mängd av snabba kolhydrater brukar ge bästa möjliga resultat. Somliga tycker att de får bättre resultat med hjälp av LCHF eller keto-kost, men det är olika hur våra kroppar svarar på maten. Prova själv under en period om du är nyfiken, men nyckeln ligger i stort i att få i sig tillräckligt mycket protein för att kunna bygga upp muskelmassa.

17 mar 2020