Fem tips för bättre sömn

Svårt att sova? Det finns mängder av tips och tricks att ta till sig och prova. Olika saker passar olika personer så testa dig fram och ta reda på vad som hjälper dig. Sömnen är a och o för hälsan.

Får vi inte den sömn vi behöver så mår vi sällan bra. Även om vi tror att vi kan gå på länge utan sömn är det inte sant. Sömnen är kroppens tid att läka och utan ordentlig djupsömn kan inte kroppen läka och hela sig själv så som den är skapt att göra.

Det finns mängder av olika tips att ta till för bättre sömn. Hur har du till exempel inrett ditt sovrum? Färgvalen i sovrummet påverkar hur du sover, och likaså temperaturen i rummet och att det är tillräckligt mörkt. Därför är mörkläggningsgardiner eller liknande en viktig början.

Inred sovrummet för sömn

De fem första sakerna du ska tänka på för sömnen är alltså en lägre temperatur på natten. Färger som främjar sömn, så som blått, grönt eller gammaldags rosa. Starkare färger som röd eller orange kommer istället att göra dig piggare. För att hjärnan ska förstå att det är natt behöver det vara mörkt och då är svarta mörkläggningsgardiner perfekta. Vill du ha andra gardiner innanför för färgmatchning så kör du bara dubbla lager.

Steg fyra är nedvarvning inför sömn, stäng av skärmar och undvik kaffe och dylikt. Slutligen placeringen av sängen, i ett så lugnt läge i rummet som möjligt, vid en vägg utan fönster och med uppsikt över dörren.

 

25 nov 2020