Se till att du får tillräckligt med sömn

Sömnen som vi får på nätterna är långt viktigare än vad vi hittills har kommit på. Forskarna har fastslagit hur viktig sömnen är för både vår hälsa, vårt välbefinnande och vårt humör, om inte annat. Vi lever längre om vi sover gott om nätterna. Vi är friskare om vi sover tillräckligt bra. Vi måste inte sova längre, det är inte alltid som längden är det viktigaste. Däremot är det kvaliteten på sömnen som är det viktiga. Händer det endast någon gång att du inte sover bra, gör det inte så mycket. Vi tenderar att sova desto bättre nästa natt och kan lätt ta igen sömnen senare, men blir det långvarigt så att du inte sover bra på nätterna, bör du göra något åt det.

Hjärnan behöver få drömma

Det är först under den senaste tiden som vi har kommit på vikten av att drömma. Förut trodde man att vi drömde för att vi sov och att det var den djupa sömnen som var det viktiga i sammanhanget. Den senaste tidens forskning visar att vi sover för att drömma och att det är drömmen som hjärnan behöver för att sortera alla intryck som den är med om under dagarna. Det är för att kunna drömma som vi går och lägger oss, vi människor och djur. Även djuren drömmer, det vet var och en som råkar ha en hund hemma och har sett att de gnäller, gnyr eller viftar med sina tassar när de drömmer. Ibland kan de till och med skälla mitt i drömmen. Vi delar alltså behovet av att drömma med andra däggdjur.

Så kan du göra om du inte kan sova

Det finns några bra knep som du kan ta till om du inte kan sova. Vi listar några av dem här. 

  1. Svalt och mörkt när du ska lägga dig. Det kanske är tjatigt detta, men det är så viktigt, att ha det svalt och mörkt när du ska lägga dig och sova. Öppna gärna fönstret och vädra ordentligt innan du ska sova. Är du frusen av dig, kan du skaffa ett tjockare täcke och sedan sänka temperaturen i sovrummet. Häng för mörka gardiner om det är för ljust i sovrummet.
  2. Motionera mera. Motionen är mycket viktig i detta sammanhang. Särskilt viktigt är det om du har ett stillasittande arbete. Då blir kroppen inte riktigt trött. Efter ett motionspass eller en rask promenad blir kroppen härligt trött och du sover bättre.
  3. Meditera mera. Har du provat att meditera innan sänggående? Det gör susen för många. Försök att inte oroa dig, om du nu gör det. Försök lämna oron ifrån dig med hjälp av meditation. Och lämna oron till nästa dag i stället. Om det går.
  4. Titta mindre på TV och i mobilen. Både TV:n och mobilen ger ifrån sig ett blått sken som gör oss pigga. Försök att inte titta på TV eller i mobilen precis innan du ska sova. På så sätt blir hjärnan tröttare och mer inställd på att sova.
  5. Se till att ha en skön säng. Har du en riktigt skön och bekväm säng att sova i? Om inte skaffa dig och välj en bland många sköna sängar i Stockholm.
18 feb 2019