Så når du god fysisk hälsa | God hälsa
 

Så når du god fysisk hälsa

Att hålla en god fysik ger många fördelar i vardagen. Utöver det uppenbara – att man orkar mer – så blir man även piggare, ma blir gladare och man blir mer skärpt och på tårna. Kort och gott, den fysiska biten är extremt viktig och här ska man således inte på något sätt underskatta den del som de flesta tänker på då de hör ordet fysisk hälsa nämnas: träning.

Träning är väldigt viktig – idag faktiskt mer än någonsin – och vi kommer av den anledningen att fokusera på det här. Vi lämnar alltså exempelvis områden som förebyggande av sjukdomar, skador och annat åt sidan då vi vi talar om fysisk hälsa och hur man når god sådan. Helt av den anledningen att vi tycker att träning är en sak som bör läggas in i rutinen hos alla. En paradox i dagens samhälle är följande; vi rör oss allt mindre – men vi har fler träningsformer än någonsin att prova på och ta del av. Vi tror att det senare får många att dra sig för att prova på att träna; man tycker att det verkar svårt, man tror att det är för jobbigt och man tror att de andra deltagarna (det handlar ofta om olika typer av gruppträningar som sker på gym) är så himla mycket bättre.

Allt detta gör att man skjuter upp träningen, att man avstår och att man därigenom mår dåligt över detta – både rent fysiskt och psykiskt. Vi anser att man bör avdramatisera träningen och se den från dess egentliga syfte: en chans att röra på sig och därmed få en kropp som mår bättre. Röra på sig är nyckelordet här, raska promenader, lätta joggingturer, bärplockning och så vidare – det är också något som innebär motion. Det behöver således inte per se handla om att lösa ett dyrt gymkort, köpa dyra träningskläder eller viga hela sitt liv åt att lyfta vikter.

Vi nämnde att det var viktigare idag än någonsin att implementera träning i vardagen. Anledningen till detta är att vi numera har stillasittande jobb i högre utsträckning och där vi förr jobbade fysiskt – i skogen, på fabriken, i verkstaden och så vidare – så sitter de flesta, i någon mån , idag framför en dator; en plats som man inte ens behöver lämna. Man kommunicerar med sina kollegor via mail, man kan sköta kundaffärer och så vidare...

Våra kroppar mår inte bra av detta, så enkelt är det, och i och med att vardagsmotionen vi tidigare fick på jobbet i stor del försvunnit så måste den adderas på annat sätt. Vi tänkte här rada upp några olika förslag kring hur du ska tänka gällande träning. Förslag som sträcker sig från högt till lågt och som är skrivna för att passa alla.

  • En daglig rutin: försök att se till att det någon gång per dag ska utföras något som får upp din puls. Istället för att ta bilen till jobbet så kan det innebära att du tar cykeln och istället för hissen så väljer du trapporna. Det kan även handla om att avsätta tjugo minuter för att göra lite situps och armhävningar i hemmet. Ett tips för dig som vill gå ner i vikt: försök att göra det till en rutin att kliva upp tidigare och kickstarta dagen med en morgonpromenad på ungefär 30-40 minuter innan frukosten. Den rutinen kommer att få dina kilon att rasa.
  • Hitta glädjen. Det är jobbigt att träna – men det behöver inte vara synonymt med att det är tråkigt. Vi tror att många snöat in på att gymmet är ett slags heligt tempel för träning och där alla andra träningsformer inte räknas. Så är det inte; att exempelvis spela badminton, dansa, jogga, simma, gå på yoga – alla dessa är är exempel på roliga träningsformer som även de ska övervägas.
  • Ta hjälp: Allting är svårt i början – men det finns alltid människor som står redo att hjälpa till med att lära ut. Ta gymmet som exempel. Personalen där finns av en anledning och för att hjälpa dig och få dig att känna dig välkommen. Vi skulle som steg ett råda till att du bokar in en tid hos en personlig tränare, dels för att lära dig grunderna och dels för att se vad din kropp behöver mest fokus på. Är det ryggen, dina ben eller ditt bålparti som behöver stärkas? Med hjälp så menar vi här även att du ska försöka skaffa dig en träningspartner. Det är lätt att ställa in en morgonpromenad om det regnar, är mörkt eller om man sovit dåligt – men hur lätt är det att göra så om en god vän står utanför och väntar? Näste gång är det din vän som behöver peppas och motiveras. Genom att vara två så kan man hjälpa varandra att nå målen man satt upp på ett enklare sätt. Och: det är roligt att träna tillsammans med en god vän.