Blir du lyckligare av minskad fettprocent?

Under början av 2000-talet så var det inne att vara extremt smal, gärna size zero. Många modeller som visade upp kända och exklusiva märkeskläder var beniga och det såg absolut inte hälsosamt ut. Idag har det hänt saker, nu är det fler större märken som vågar använda så kallade plus size-modeller. Plus size-modeller är absolut inte tjocka, men enligt normerna i modell-världen är de “större” än vanliga modeller. I Frankrike har man nu inför en lag som kräver att modeller har ett läkarintyg på att de är hälsosamma och friska nog att få jobba som modell. Detta är ett steg i rätt riktning för en mer hälsosam modebransch.

Den nya trenden är att vara hälsosam. Men tyvärr är det fortfarande många som tror att minskad fettmängd på kroppen gör dig lyckligare. Det kan göra dig lyckligare i vissa lägen, men god hälsa och självkänsla kommer inifrån. Nuförtiden går det att minska fettprocenten utan att träna eller äta speciellt hälsosamt. Det kallas coolsculpting och det innebär att fettet fryses och sedan bryts ner av kroppen. Men om man inte ändrar på sina vanor så kommer ju självklart fettet att komma tillbaka.

God Hälsa för oss innebär att du mår bra, sover bra, vaknar utvilad, får lite vardagsmotion, äter bra mat och inte stressar allt för mycket. God Hälsa kan vara olika från person till person, likväl som hur man uppnår god hälsa. Dålig sömn, osund kost och brist på motion i vardagen kan leda till sämre hälsa.

Minskad fettprocent på kroppen kan göra dig mer nöjd med din kropp, men ger det god hälsa? Vi är inte så säkra. Vi vill att människor ska vara glada, må bra och det kan man göra oavsett kroppstyp. Självklart är det inte hälsosamt att vara extremt överviktig på grund av att kroppen tar skada av osunt levande. Gränsen är hårfin och svår att tolka. Vi vill dock påpeka att ALLA är vackra, oavsett kroppstyp.

Det finns ju något som heter BMI - Body Mass Index. Enligt detta mått är bland annat Sveriges starkaste man sjukligt överviktig. Men det går inte att ta på allt för stort allvar. Någon som tränar styrketräning kan tappa fettprocent, men stanna kvar på samma vikt, alternativt gå upp i vikt för att musklerna väger mer. Då kan man inte längre lita på BMI-måttet. Det bästa är att hålla koll på sina mått istället för att stirra sig blind på vågens siffror.

26 jun 2017