Stressa mindre under flytten

Den stora känslan vid en flytt är att det är någonting positivt. Ni har varit inne i den nya bostaden och ni har börjat leka med tanken på hur era möbler ska ställas, vilka rum som ska användas till vad, vilka saker ni behöver köpa och kanske även funderat lite på olika renoveringsprojekt. Så brukar man göra och det är också det som gör en flytt så pass trevlig: man får en chans att börja om - med allt vad det innebär.

Den positiva känslan är dock ganska lömsk sett till att den är svår att bibehålla. En flytt är nämligen ett projekt som kräver ganska stor ansträngning och detta både rent fysiskt och rent mentalt.

Du ska packa - något som tar väldigt lång tid med tanke på att många saker måste skyddas lite extra; porslin, värdefulla saker och glas måste läggas i rätt emballage. Du ska bära - att gå upp och ner för trappor, trycka sig förbi smala passager och hörn samt bära allting in i den nya bostaden är ansträngande. Dessutom har det en förmåga att aldrig ta slut. Bara en sväng till? Sällan!

Till detta ska du hyra flyttbil, du ska packa denna perfekt för att undvika att åka flera gånger, du ska packa upp alla saker och du ska hinna lämna bilen på utsatt tid. Allt det här skapar stress och leder till bråk. Och - vi har ännu inte kommit till det värsta; din flyttstädning.

Ta hjälp med er flyttstädning

Flyttstädning måste genomföras och den måste ske grundligt. Halvmesyrer och halvdana jobb kan nämligen innebära att säljaren har rätt till ersättning. Något som i ska också är helt rätt och logiskt - hur skulle du själv känna om den bostad i Stockholm du köpt inte var städad då dagen för inflyttning infaller?

I och med att en flyttstädning innebär att allting ska städas så innebär det - minst - en dags arbete som alltså även måste ske i slutet av flytten (du kan inte städa grundligt om det finns en massa möbler och kartonger kvar i bostaden).

Vårt råd för att slippa all stress är att ta hjälp med denna flyttstädning i Stockholm och låta en professionell städfirma sköta uppgiften. Du kan använda rut-avdraget så det handlar inte om några enorma summor.

Anlita rätt företag i Stockholm

Tyvärr inträffar ändå konflikter gällande flyttstädning mellan köpare och säljare - även om en professionell städfirma anlitats. Det som sker då kan vara olustigt då köparen betalat för en undermålig tjänst och där städföretaget vägrar att vare sig betala tillbaka eller städa på nytt. En lösning är att betala då besiktningen är genomförd och aldrig i förskott.

Den bästa lösningen ligger dock i att anlita rätt företag direkt; något man gör genom att se om städfirman har F-skatt, om man har några anmärkningar hos Kronofogden, om man har referenser (som man också ska ringa) samt hur stor personalomsättning man har. Ett alltför lågt pris för flyttstädning däremot, det tycker vi signalerar att det handlar om att försöka locka till sig kunder och där man förmodligen inte har den rätta kompetensen i slutändan.

9 nov 2018