Har du fått hälsporre? Så underlättar du läkningsprocessen

Att få hälsporre kan upplevas mycket smärtsamt. För att underlätta läkningsprocessen, samt reducera besvären under skadetiden, finns det en del saker som kan göras. Faktum är att egenvården är en viktig del för att bli av med hälsporre. Det är endast om hälsporren inte går över, som professionell vård kan behöva uppsökas.

Vila

Vilan är en mycket viktig del i egenvården av hälsporre. Vävnaden är överbelastad och genom att inte ägna sig åt belastning som provocerar fram smärtan, gör det att den kan återhämta sig snabbare. Jogging, att hoppa, långpromenader och långa perioder av stående bör undvikas.

Med det sagt går det fortfarande att hålla sig aktiv. Till exempel fungerar cykling, simning, skridskoåkning eller vanlig träning på gym bra för personer med hälsporre.

Skorna

Vad gäller skor, är vissa bättre att ha än andra. Till exempel upplever många med hälsporre att gympaskor med rundad sula fungerar bra. Även foppatofflor kan kännas skönt för den går runt med hälsporre. Det här gäller även inomhus – försök undvika att gå runt barfota. Ha ett par mjuka inneskor som gör att trycket på hälen minskar något.

Generellt sett finns två tumregler; att skorna vara stadiga, och att de ska vara mjuka under hälen. Om du inte har ett par mjuka skor, eller behöver gå med lite finare skor, kan ett inlägg vara ett alternativ. Stötdämpande inlägg finns i de flesta skoaffärer och apotek, men även hos välsorterade sportbutiker. Om dessa inte hjälper, kan du behöva få ett personligt utformat inlägg till just dina fötter.

Identifiera grundproblemet

Att man får hälsporre från första början, beror normalt sett på hård belastning kombinerat med till exempel dåliga skor eller hårt underlag. Ofta är det ganska lätt att identifiera aktiviteterna som lett till överbelastning. Kanske har du joggat långa sträckor på asfalt i dåliga skor? Kanske har du gjort träningsövningar på annat hårt underlag?

Att känna till vad det är som lett till överbelastning, är viktigt för att undvika att få hälsporre i framtiden igen.

Om det inte går över

Om det inte går över, och du ännu inte sökt vård, kan det vara läge att göra det. Om du dock har belastat hälen som vanligt, finns det skäl att försöka sig på egenvård ordentligt först. Är du osäker går det alltid bra att ringa Sjukvårdsrådgivningen, som kan vägleda dig vidare. I de allra flesta fall brukar dock hälsporre gå över ifall egenvården sköts rätt.

Vid långdragna förlopp, kan det hända att en injektion med kortison ges. I mer allvarliga fall kan en operation vara aktuell, men det är ovanligt. I de fall som en operation krävs ger det dock ofta en mycket god effekt.

10 apr 2017